close
close

Nieuw: ‘NOS Magazine in eenvoudige taal’

Vanaf 2 september produceert de NOS een nieuw televisiejournaal. Het heet ‘NOS Magazine in makkelijke taal’ en is elke weekdag om 17.00 uur te zien op NPO 1.

Het nieuws is voor iedereen die graag op de hoogte blijft, maar het nieuws moeilijk kan volgen. Het ‘NOS Journaal in Gemakkelijke Taal’ is rustiger en bevat meer uitleg dan ander nieuws.

Als publieke omroep heeft de NOS de taak om nieuws voor iedereen toegankelijk te maken. Hetzelfde geldt voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal. In Nederland treft dit 2,5 miljoen mensen.

De NOS heeft onderzocht hoe we het nieuws voor die groep beter volgbaar kunnen maken. Dit gebeurde samen met Stichting Lezen en Schrijven en met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Hieruit ontstond in 2021 het ‘NOS Journaal van de Week’. Het is een wekelijks nieuwsprogramma dat te zien is op YouTube en op regionale en lokale televisiezenders. Het ‘NOS Journaal in Gemakkelijke Taal’ is een vervolg hierop.

Het nieuwe nieuws heeft minder onderwerpen dan het andere nieuws. De presentator geeft meer uitleg en gebruikt geen moeilijke woorden. Ook het tempo en het beeldgebruik zijn rustiger. Dat vinden de wekelijkse nieuwskijkers leuk, zo blijkt uit hun reacties.

Giselle van Cann, hoofdredacteur van NOS Journaal, is blij dat de NPO een ruimte biedt voor het uitzenden van het ‘NOS Journaal in Makkelijk Taalgebruik’. Van Cann: ‘De redactie heeft veel contact gehad met deze doelgroep. We merken hoe leuk ze het vinden om het nieuws op de voet te kunnen volgen. Wij journalisten vinden uw commentaar zeer leerzaam en inspirerend.’

‘NOS Magazine in Easy Language’, vanaf maandag 2 september elke werkdag om 17.00 uur op NPO 1.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *