Filmrecensie: Nata Per Te | Dordrecht.net

20 juni 2024 • 01:26 door Jacques Malschaert

Filmrecensie: Nata Per Te

De Witt bioscoop

Dordrecht –

Luca en Alba
de Italiaanse film ‘Nata per Te’ gaat over de aanhoudende poging van een homoseksuele man, Luca, om een ​​kind te adopteren. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

De letterlijke vertaling van de titel luidt: Voor jou geboren. De film volgt het moeilijke proces dat Luca (Pier Luigi Gigante) moet doorlopen om een ​​kind te adopteren. We hebben het over Napels, 2017. Luca is een ietwat introverte, lieve jongeman, belijdend katholiek en homoseksueel. Ze werkt in de gehandicaptenzorg en heeft een sterke kinderwens. De rechtbank in Napels probeert tevergeefs adoptieouders te vinden voor Alba, een pasgeboren meisje met het syndroom van Down. Als ze na 37 pogingen om Alba in een gezin te plaatsen bij Luca terechtkomen, wijst de rechter hem nog steeds af, uiteraard vanwege zijn geaardheid en zijn ongehuwd zijn.

Hij krijgt de steun van advocaat Theresa (Teresa Saponangelo), een alleenstaande moeder. We kijken naar de jonge Luca die samen met zijn vriend droomt van een toekomst als astronaut. Teresa moedigt Luca aan om door te zetten: met veel kleine stapjes kun je ook op Mars belanden. Later volgt Luca de landing van het eerste ruimteschip op Mars. De inspiratie voor hem om door te zetten. Ik zal niet verklappen of we er uiteindelijk in zullen slagen de muur van bureaucratie en intolerantie te doorbreken.

De film verbindt op verrassende en zuivere wijze de schijnbaar tegengestelde werelden van de homoclub, de rooms-katholieke kerk en het werk in de zorg voor gehandicapten in de persoon van Luca.

Regisseur Fabio Mollo weet te voorkomen dat het een rechtszaaldrama wordt. Het is een melodrama geworden dat volop inspeelt op de emoties van de kijker.

Onze grootouders gaan trouwen.
De film raakt aan een thema dat mij deed denken aan twee vrienden van zo’n 25 jaar geleden.
Hij woonde in een dorp in Greende Hart. Ik had twee vrienden met een vergelijkbare achtergrond: getrouwd, kinderen gekregen, kleinkinderen, niets ergs. Tot ze elkaar ontmoetten en verliefd werden. Uiteindelijk waren zij het eerste wettig getrouwde homopaar in onze stad. Onze liberale burgemeester voerde de bruiloft uit. De trouwkaart was versierd met tekeningen van de kleinkinderen en daaronder de tekst: “Hoera, onze grootouders gaan trouwen.” Zijn deze grootouders, toen ze elkaar kozen en de rest van hun leven konden zijn wie ze wilden zijn, plotseling geen goede ouders en grootouders meer?

In een tijd van normalisering van radicaalrechts denken wordt alles wat buiten het reguliere kader valt weggegooid. Journalisten, LHBTI’s, wetenschap, kunst; Je kunt hem niet langer vertrouwen of je moet met hem vechten.

Goed voelen
We hebben een naam voor een film als Crème voor jou: feelgoodfilm. Soms heeft het een wat negatieve associatie. Voor mij is het belangrijkste bij het lezen van een boek, een toneelstuk of een film of je ervan geniet en of het je aan het denken zet. En dat heeft deze film zeker voor mij gedaan! Al zou er wel wat extra speelruimte kunnen zijn voor de hoofdpersonen, die heel erg binnen de rol blijven van Luca als ideale vaderfiguur en Theresa als advocaat en alleenstaande moeder, die voor haar cliënt door het vuur gaat. Luca bezoekt een keer een homobar en krijgt daar een glas water geserveerd.

roetige wind
Mijn gedachten gingen ook uit naar de wind vol roetdeeltjes die begon te waaien in het Italië van de extreemrechtse Giorgia Meloni. Een wind houdt niet op omdat ergens een landsgrens is getrokken. Die wind blijft aanhouden richting een land waar mensen met ideeën over ‘herbevolking’ in de regering terechtkomen, ons eigen land. Ik maak deze associatie omdat ik me zorgen maak. Geïnspireerd door een film alsCrème voor jouIk heb besloten om niet langer te zwijgen over wat er om ons heen gebeurt. Zwijg niet langer over de intolerantie jegens alles en iedereen die niet tot het ‘volk’ behoort, zwijg niet langer over het zaaien van verdeeldheid en haat die onze eens zo vreedzame samenleving is binnengedrongen. Waar is het gebleven: de zoektocht naar verbinding in een wereld waar er een plek is voor ouders zoals Luca en films zoalsCrème voor jou?

Gezien in bioscoop De Witt:
Nata Perte, geregisseerd door Fabio Mollo
Komende weken in Filmtheater De Witt (zie agenda voor speeltijden)