Recensie van het boek over het werk van Tomáš Halík

Algemeen

BARENDRECHT – Woensdag 19 juni wordt het boek ‘De Middag van het Christendom’ besproken. Het vindt plaats vanaf 20.00 uur in De Ontmoeting, naast de stadskerk.

Tomáš Halík is een katholieke priester en hoogleraar filosofie en sociologie aan de Charles Universiteit in Praag.

De grote internationale bekendheid van Tomáš Halík houdt rechtstreeks verband met zijn talrijke oproepen tot een open dialoog tussen religie en de seculiere samenleving. Halík gelooft dat dit nodig is omdat de situatie van het christendom in Europa ernstig is. Zijn boek over “De Middag van het Christendom” begint met deze observatie. De kerken lopen leeg en hebben hun jeugdige enthousiasme verloren; en dus ook de jeugd.

In zijn boek schetst Halík op bijna profetische wijze de toekomst van de kerk en vanuit deze toekomstvisie roept hij kerken en gelovigen op om de traditionele bevestiging van de waarheid opzij te zetten. Weg met het geloof in ‘weten’, want de wetenschap weet het beter. Probeer als kerk het gesprek met jezelf aan te gaan. Stop met proberen anderen van je eigen waarheid te overtuigen. Durf geloof geloof te laten zijn; en dat is iets anders dan ‘weten’. En durf een oprechte dialoog aan te gaan met anderen over de zin en betekenis van ons bestaan. Wanneer de kerk dit doet, overstijgt ze zichzelf: ze geeft niet langer om haar leden en richt zich primair op het welzijn van iedereen. Is dat niet heel christelijk?

Maarten van Boekel zal dit controversiële boek van Tomáš Halík presenteren aan de christelijke wereld. Cees Romkes zal vervolgens de discussie leiden.